Ta grönt kort

Börja din resa till ditt gröna kort

Grönt kort är ett bevis på att du kan reglerna och klarar av att spela och uppföra dig på banan.

För att klara av grönt kort behöver du klara göra teoriprover på nätet och bli godkänd på ett spelprov.  När du klar med gröna kortet behöver du bli medlem för att kunna registrera hcp 54 och boka tider på golfbana.

Nybörjarkurs

Det underlättar om du går en nybörjarkurs eller ta privatlektioner för att få lära dig grunderna inom golfen och i samband med kursen/lektionerna vägleder vi dig till nästa steg i utbildningen.

Golf-id och teoriprov

Du börjar med att registrera dig på Börja spela golf – Börja spela golf och då får du ett golf-id och inloggning till mingolf.se som är en portal för alla golfare. Där hittar du information hur du tar grönt kort samt instruktionsfilmer på regler och golfvett. Du gör även teoriprovet i samband med filmerna.

Fadderrunda/spelprov

Efter slutförd kurs får du spela på banan tillsammans med en fadder som har hcp 36 eller längre.

Faddern ska vägleda dig på banan med regler och golfvett.  Faddern behöver ha hcp 36 eller lägre och gärna spelat i några år men det är inget krav. Viktigt att du tänker på säkerheten och att du har ett bra speltempo.  Klubben har erfarna faddrar som ställer upp och går fadderrundor med spelare som har gått nybörjarkurs eller tagit privatlektioner på Strängnäs gk.

Spelprov

Du spela från 150-meterpinnen – gulsvartpinne som är 150 meter från green. På korthålen spelar du ifrån tee som är längs fram. Samtliga hål är par 3.

Godkänt spelprovet/grönt kort gäller det att få ihop18 poäng på 9 hål eller 2 x 9 hål mellan 14 – 17 poäng.

Du spelar på hcp 36 och räknar poängbogey.

• 5 slag – 2 poäng
  • 4 slag – 3 poäng
  • 3 slag – 4 poäng
  • 2 slag – 5 poäng
  • 6 slag – 1 poäng
  • 7 slag – 0 poäng = ta upp bollen och hjälp de andra. Glöm inte bort att se glad ut 🙂

När det är godkänt behöver du rapportera ditt spelresultat till receptionen för att de ska kunna registrera dig att du är klar med grönt kort.

Hcp 54

För att kunna boka speltider och registrera rundor behöver du bli medlem i golfklubben.