Nya golfande knattar och juniorer

Här ska vi försöka reda ut lite begrepp och vad klubben har att erbjuda till knattar och juniorer som vill börja spela golf med oss.
Glöm inte att du kan alltid fråga ledare eller personal på klubben om du har några frågor!

Vi har fyra olika träningsgrupper såväl som rena nybörjarkurser. Det olika träningsgrupperna är uppdelade på ungefärlig ålder men det viktigaste är att alla får delta i den träningsgrupp där man får bäst möjlighet till utveckling utifrån var man själv befinner sig i sin golfkarriär.

Grönt kort för unga golfare
Det gröna kortet är ett bevis på att du har uppnått en viss nivå i ditt golfspel och innefattar både teori och ett praktiskt spelprov. För att få boka tid och spela på det allra flesta banor i Sverige så krävs minst ett grönt kort och ett aktivt medlemsskap i någon golfklubb.
På vår röda slinga här på Strängnäs GK är alla våra aktiva knattar och juniorer välkomna att spela.
Att ta grönt kort för juniorer görs lättast genom att antingen gå en nybörjarkurs, mer om dessa längre ner på sidan, eller delta i Knatteträningen där Golfäventyret har som mål att leda till ett grönt kort.

Våra fyra träningsgrupper:
Du kan läsa mer om dessa och anmäla ditt intresse på respektive grupps egen sida som du hittar i menyn ovan.

Golfkul är för dom mindre knattarna och här har vi roligt tillsammans och leker in golfens alla moment samtidigt som vi slår på allt från golfbollar till uppblåsbara badbollar.

Knatteträningen bjuder på Golfäventyret som Svenska Golfförbundet har tagit fram där man steg för steg lär sig mer om golfen och det hela är tänkt att leda fram till ett grönt kort.

Juniorträning – utvecklingsgrupp är för de juniorer som redan har grönt kort eller motsvarande kunskaper och vill utveckla sin golf vidare.

Juniorträning – tävlingsgrupp. Precis som det låter så är det här gruppen för de juniorer som kommit lite längre i sin golf och har som ambition att tävla aktivt.

Nybörjarkurs juniorer 10 – 16 år

Juniorkursen följer Svenska golfförbundets och PGA:s riktlinjer för “Grönt kort”. Vi vägleder dig till grönt kort – hcp 54 och vidare till nästa steg i din utbildning. Efter kursens slut har du möjlighet att spela på banan tillsammans med en fadder.

Träningen: Vi tränar på alla moment inom golfen – golfsvingen, träklubbor, puttning, chippning, wedgar och bunker. Vi avslutar kursen med att spela på banan.

Teori: Självstudier och frivilligt test via golf.se

Fadderrunda: efter avslutad kurs ingår det 1 fadderrunda på 9 hål.

Efter avslutad kurs finns det möjlighet att vara med i juniorträning.

Detta ingår: 6 tim praktik, fadderrunda på 9 hål, lån av klubbor samt träningsbollar, Max antal deltagare: 10 st/grupp.

Medlemserbjudande: nybörjarkurs och medlemskap röd slinga 995 kr.

Klubbor & utrustning: Vi säljer nybörjarpaket med bag, trä och järnklubbor och en putter som vi anpassa efter dina förutsättningar med bl.a anpassa längd och tjocklek på grepp.